Tuesday, March 8, 2011

KETAHUI NAJIS ANDA..

entry kali ni ak cedok dr sorg blogger...CIKMISI
dh 2 ari ak mngeluarkn najis yg agk pelik..ade le mirip2 INCREDIBLE HULK punye.hehe...jgn wt muke geli k...steady..steady...aku cuak gak mse nmpak colour die cmtu???org kate org nk mati kuo najis colour tu..
huk..huk..huk..
aku pon dgn pntas (sminit yg lalu) dok search le kt GOOGLE ape la pnyebab kes ni blaku pd aku...
aku = plaintif
najis= defendan

JAWAPANNYE...

NAJIS HIJAU (hijau pucuk pisang pon bleh ni)
  • makanan atau hasil nyahtinja terlepas ke usus kecil dalam jangka masa yang sangat singkat daripada masa sebenar sebelum ianya sempat bertukar dari hijau ke coklat pertengahan. 
  • Biasanya berlaku disebabkan oleh cirit-birit,penggunaan ubat sembelit,kesan sampingan daripada ubat,jangkitan kuman di dalam usus,penyakit Crohn,ketidak hadaman,Ulcer pada kolon,penggunanan atibiotik, dan juga kanser.
  • Pengambilan mnakanan tambahan (supplement),seperti alga,chlorophyl,dan zat besi (selalunya terdapat dalam produk spirulina), juga boleh menyumbang kepada najis hijau.
 huwaaaa....cuaknye aku..mybe 2 ari aku asek mamam je..smpai x sempat2 kwn tu nk hadam...ari ni nk diet le.. huhu..pdhal td dah sebat nasi ambeng sbungkus :P

LAIN2 KATEGORI WARNE>>>>>>

NAJIS NORMAL
(harap-harap najis anda..hehe) bewarna coklat pertengahan dan keluar dari dubur dengan lancar,selesa,dan tanpa perlu terlalu kuat meneran.Najis yang normal diibaratkan seperti ubat gigi dan berukuran lebih kurang 4 hingga 8 inci panjang.Najis tersebut mestilah jatuh mencercah gigi air secara lancar dan perlahan (jika anda membuang air besar di dalam semak kat belakang rumah tidak boleh diambil kira..haha).

NAJIS WARNA PUCAT DAN AGAK KELABU ( MCM NAJIS ANJING..HEHEHEHE)
Ya,percayalah ianya najis manusia dan empunya najis seperti ini bukanlah serigala jadian.Najis yang berwarna kelabu sebenarnya disebabkan oleh kekurangan garam hempedu (bile product).Bahan yang dirembeskan daripada hempedu ini sebenarnya memberi warna kepada najis anda (coklat pertengahan).Selalunya penyakit seperti,pembengkakan pada saluran hempedu,batu dalam pundi atau saluran hempedu,jangkitan parasit (giardia),hepatitis,pembengkakan pada pancreas yang kronik,atau parut pada hati (cirrhosis).

NAJIS KELABU a.k.a GREY  (hihihi)
Najis kelabu ini selalunya kelihatan berminyak,bersinar, terapung macam kapal Titanic di dalam air dan mengeluarkan bau yang busuk.Hal ini disebabkan kerana najis ini mempunyai tahap kandungan lemak tidak hadam yang tinggi (tapi najis ini tidak gemok..gelak la,kelakar ni!!).
Selain berwarna kelabu,najis yang mempunyai kandungan lemak tidak hadam yang tinggi (najis gemok..haha..da la..xlawak pon) mempunyai sifat yang lembut (bukan pondan tau!!) dan berbau busuk.Ianya mudah terapung dan selalunya melekat pada mangkuk tandas dan agak sukar ditanggalkan (sangat degil…si gemok busuk yang lembut dan sangat degil..cara saya mengingat najis jenis ini).Najis ini digelar ’steatorrhea’ oleh golongan-golongan pekerja perubatan.

K...LAIN2 COLOUR SERCH LE SNDIRI K.. HAL2 MCM NI MYBE CERTAIN ORG ANGGAP REMEH OR YUCKKKSS... TETAPI KETAHUI LA...PUNCA PNYAKIT KBYKAN BRASAL DR KOTORAN KITE :p




3 comments:

  1. hi nabila. saya pun baru google pasal najis hijau ni. dah 2 hari najis saya kaler ijau. risau laa. tatau kenapa. makan mcm biasa je.

    awak nye dah ok? berapa lama baru ok? ada jmpa doktor? kalu ada, doktor kata apa?

    ReplyDelete
  2. bkurun lame bru skang dpt reply comment nina...
    stelah sy pekse rupenye pnyebab sye kuokan najis ijau ni pasal sye minom teh org kampong le...suspen aje..ingtkan ape td...

    ReplyDelete
  3. Sy pon same conditionnye kat cni. Byk hari jugak la najis sy jadi hijau. seyes, sy tak tw nak buat ape. aduhaiii.

    ReplyDelete